Vintertur til Norefjell 8. – 9. mars 2008

Avreise lørdag morgen kl 0930, fra Kolbotn.  Bjørn, sjåfør, Kjell Ø. Og Terje på tur til Norefjell.  Noe frafall på vinterturen som vanlig, men antagelig gjorde også kvinnedagen sitt til at noen valgte å bli hjemme.

Foruten en kort handlestopp på Aamodt, hvor vi handlet mat og drikke kjørte vi direkte til Tempelseter.

Turen opp til basecamp på DNT - Hytta på Høgevarde, var i utgangspunktet lett, men sterk vind gjorde at den siste kilometeren ble lang!

Vi startet samtidig med to dugnadsgutter på snøskuter som skulle opp med proviant til hytta. Flott tenkte vi. Da kommer vi opp til varm hytte, men den gang ei. Vi tok de igjen noen hundre meter fra hytta etter at skuteren hadde veltet for n`te gang.  P.g.a. snø, sterk vind og tåke var sikten håpløs, og det var vanskelig å se om terrenget gikk opp eller ned.

Vi hjalp til med å bære propanbeholdere opp i pulken slik at de kunne komme seg videre.  Heldigvis var veien til hytta kort og løypestikkene stod tett.  Vi hadde rundet kollen ”på toppen” og ned mot hytta uten at vi merket det.  Plutselig lå hytta noen meter opp til høyre. En runde rundt hytta for å finne døra, og en halvtime med snømåking senere var vi inne i hytta, med fyr i ovnen..

Været satte en effektiv stopper for alle planer om å bestige Høgevarde (1459 m o h), eller annen skitur for denne dagen. Heldigvis hadde vi rikelig med proviant og utrolig nok kom det flere fjellfarere inn på hytta. Et par øl og litt rødvin til maten, samt litt aktivitet med matlaging og oppvask gjorde at kvelden gikk fort. Standarden på hytta må vel betegnes som nøktern, men vi fikk varmen i kroppen og stemningen ble bra.  Sikkert pga av at Bjørn hadde husket å ta med stearinlys..

En køyeseng og en brisk på ”kjøkkenet” gjorde at vi okkuperte kjøkkenet som soveplass. Ingen av oss skjønte hintet fra en dame i turlaget fra Hallingdal som antydet at vi måtte tidlig opp, lufte ut, og fyre opp hvis vi skulle ligge der..

Morgenen etter var det fortsatt kraftig vind, litt snø og føyke. Ingen grunn til å stresse ut tidlig på tur.

Opprinnelig plan om å gå til Kringleåsen, Gråfjell (1466) og Ranten ble skrinlagt.

Etter en bedre frokost gikk turen mot Norefjellstua. Litt trøbbel med å finne løypa i starten, og det var definitivt ikke vær for noen langtur og løypa ned mot øvre Djupsjøløypa ble valgt. Et stykke nede i dalen ble sikten så dårlig at vi ikke klarte å finne løypestikkene i retning Djupsjøen, så vi måtte snu og ta ned mot Tempelseter.

Ingen store fysiske utskeielser på søndagen heller, men noen fine utforkjøringer fikk vi. Årets topptur ble i år som i fjor ”en nedtur”, men opplevelsesrik og hyggelig.