Referat vårtur 2015

 

Årets vårtur ble gjennomført fra lørdag 6. juni til søndag 7. juni.

 

Turen som i år var av det maritime slaget skulle starte i Drøbak, nærmere bestem ved Vindfangerbukta båthavn.

Kl. 12.00 ankom punktlig 4 matroser (Lars, Kjell S, Bernt og Terje) klare for å entre skuta La Barca på pir 19.

Skipper’n var da klar og tok imot all pargas slik at de stolte matroser kunne entre skuta på styrbord side. Skuta var på forhånd varmet opp etter en lengre periode med vått vær og kapteinen hadde kanskje brukt litt mye varme, da enkelte synes det var vel varmt under kalesjen.

Etter å satt sjøbein startet turen i god  motvind (8-9sm)og skummende bølger på vei mot vår første stopp, som skulle være Ranvik holmen. Her skulle vi losse båten for så å sette kursen mot Villa Malla og nyte en bedre lunsj. La Barca har ikke noe bysse, så serveringen underveis begrenset seg til tilbud om kald ankerøl, noe mannskapet takket pent nei til – og støttet kapteinen i at 0 promille passet godt på sjøen.

 

Vel avgårde foreslo førstestyrmann (Lars fikk opprykk etter kort tid) at vi pga tidspress (båten gikk ikke så fort som tenkt med full last) la turen rett til Villa Malla og tok lunsj først. Dette var et godt forslag og dermed endret vi kursen ca 2-grader og ankret opp på Villa Malla ca kl. 13.00. Her viste både førstestyrmann og navigatør (Terje også raskt opprykk) godt sjømannskap og La Barca la seg pent til slik at hele mannskapet kunne gå tørrskodd i land. Lunsjen, som bestod i en buffet, ble fortært i et partytelt og ble avsluttet med kaffe og dobesøk før vi entret båten for turen videre til Ranvik holmen og hytta til Oslofjordens friluftsråd. Været så nå ut til å klarne opp samt at vinden også så ut til å løye litt, noe som medførte at Kapteinen foreslo å lette litt på kalesjen - både på siden og bak. Dette skulle vise seg å bli en våt fornøyelse for Kjell som uheldigvis satt bak på babord side og fikk føle både vind og bølgesprut da været lurte oss. Men dette så ikke ut til å legge noen demper på selskapet i akterenden av båten som stolte fullt og helt på kapteinen og navigatøren. Etter snau halvtime var vi på vei inn i le på Ranvik holmen. Her så vi at noen andre ville ha båtene sine i denne lune ankringsplassen, men til forskjell fra vår lille La Barca på 22-fot var disse fra 36-fot og oppover. Så det så mer ut som vi kom i jolla vår når vi passerte disse skipene.

 

Når vi endelig var vel i havn og motoren ble slått av, gav instrumentene på båten fra seg et biip og det betydde at vi ikke hadde mer diesel igjen (0% fuel stod det!!). Dette skapte litt bekymringer for hjemturen dagen etter, men ikke større enn at vi startet jakten på vårt lille krypinn på øya.  Etter litt frem og tilbake, var alle vel opp og kunne beskue en hytte som passet godt til tidligere hyttebestillinger utført av undertegnede. Vi låste opp og fjernet lemmene, og så raskt at sengene var tilpasset de kortvokste. Men etter en liten prat ble vi enige om at dette skulle vi kunne leve med og Bernt ytret ønsket gulvplassen i bytte mot en seng på 160cm – og det fikk han.

 

 

Etter å ha tent opp et kubbelys med den ene fyrstikken vi hadde (noe vi ikke var klar over), slukket vi lyset og gav oss ut på en ekspedisjon rundt øya. Nå hadde turarrangøren sett for seg litt større øy på Google Maps, men vi fikk en god tur i et passe ulendt terreng, og fikk skremt opp både den ene og den andre store fuglen (uten å se hva det var). Vi fikk gleden å se noen tomme store egg som også Bernt fikk plass i (se bilde) uten å vite helt hva det var for noen egg, gjess, ender, ørn?? – dette får vi nok aldri vite…

Turen ble avsluttet ved båten og med en siste sjekk om båten virkelig var tom for diesel, og det var den.

Kapteinen (som gav inntrykk at han hadde ”full kontroll”) ringte RS SAR da han ønsket litt igjen for medlemskapet. Og som vanlig var det full service hos Redningsselskapet som sporty tok turen med Elias og bisto med 10l (kunne fått mer) diesel slik at vi skulle komme oss trygt til Kambo marina for påfyll. Denne episoden var til glede for de 7 skipene som lå sammen med oss, og dette var vel høydepunktet denne helgen. Hele episoden ble også behørig fotografert og lagt ut på facebook til latter for alle venner på face. Men heldigvis for kapteinen var det ingen som skjønte at det var han som liten kontroll…

(Nå skal det sies at vi hadde i overkant av ¼ tank når vi reiste fra Drøbak, og at båten skulle bruke såpass mye drivstoff var ikke i beregningen, og skyldes nok mye vind og bølger samt at 5 voksne med tung bagasje var i tyngste laget for La Barca)

 

Vel tilbake i hytta, brukte vi den andre fyrstikken (i den tro at vi hadde en ekstra til frokosten) til å lage kaffe og holde stearinlys i gang for senere propanbruk.

Etter å ha trukket inn pga litt mygg, hygget vi oss med lange og intelligente diskusjoner før det ble middagslaging. Bjørn som lovet grill iht nettsidene (noe det ikke var) følte et vis press og tok på seg jobben med å steke. Bjørn som lovet grill (d på nettsidene) tok jobben med lige diskusjoner, ble det middagslaging. Bjørn som lovet grill (å steke alt fra grande pølser til sommerkoteletter og Kjells halve okse (denne krevde litt ekstra innsats)

Og etter en stund var alle gode å mette. Til maten ble det servert flere typer øl og vin, og avslutningsvis klarte vi også å spise opp nøtter og sørlandships før vi fant sengene for kvelden. Klokken var bare 23.30 og det mente noen var litt tidlig for voksne karer, men med bølger i håret, saltvann i nesa samt gode å mette kunne vi akseptere en litt tidlig kveld. Om det var litt lyd i løpet av natten blir en intern hemmelighet, men vi kunne konstatere at ingen er feilfrie…

 

Lørdag våknet de fleste med et trengende behov og etter en ekstra strekk var alle opp kl. 09.00. Da hadde selvfølgelig Bernt vært på øyas høyeste punkt og sjekket hvor vannposten var.

Frokosten ble tilberedt og satt på bordet og i mangel av fyrstikk hadde undertegnede ”full kontroll” her også og fikk fyr på primusen ved å mikse en propanovn og noen tørre pinner slik at vi fikk tent et stearinlys.

Så da var både kaffe og varm vann til vasken i boks.

 

Etter frokost, rydding, vasking med mer, var det klart for den store Gastroiaden.

Denne bestod av tre runder på tre poster hvor deltagerne skulle utføre sportslige aktiviteter som ringspill, boccia og dart. Turarrangøren hadde her lagd ett finurlig rutenett som skulle poengi alle slik at vi til slutt skulle sitte igjen med en vinner.

I første runde tok Lars en solid ledelse, men ble tatt igjen av Kjell S, som ledet andre runde. I siste og avgjørende runde gjorde Bernt en solid innhenting og vant tilslutt Gastroiaden 2015 med 34 poeng – men kun knepent foran nr. 2 og 3.

 

 

Terje

Lars

Bernt

Kjell S.

Bjørn

Runde1: 7p

Runde1: 12p

Runde1: 10p

Runde1: 8p

Runde1: 10p

Runde2: 8p

Runde2: 8p

Runde2: 12p

Runde2: 15p

Runde2: 6p

Runde3: 8p

Runde3: 10p

Runde3: 14p

Runde3: 8p

Runde3: 7p

Totalt: 23p

Totalt:  30p

Totalt: 34p

Totalt: 31p

Totalt: 23p

 

 

Vinner 2015

 

 

Plassering: 4

Plassering: 3

Plassering: 1

Plassering: 2

Plassering: 4

 

Premien for beste deltager ble som tidligere lovet mye heder og ære i dette referatet, samt en halvliter på styrets regning ved påfølgende Gastrocnemiustur.

 

 

Etter en vel gjennomført konkurranse låste vi hytta og gikk tilbake til båten. Denne lå som kvelden i forveien pent og pyntelig der den skulle, og nok et bevis på godt sjømannskap av navigatør og førstestyrmann.

 

Turen til Kambo for påfylling av diesel ble en rolig tur i fortsatt mye sjø slik at vi ikke sløste med drivstoffet. Vel fremme på Kambo marina, ble det påfylling av drivstoff på båten og kaffe og noe å bite i for oss andre.

Med full tank og vinden i ryggen bar det av gårde hjemover til Drøbak, men med enda mer vekt i båten slet vi med å komme i plan. Men med Lars på baugen, Bernt i piggen samt Kjell og Terje ved min side klarte vi å komme opp i plan og endte opp i 28 knop etter å ha testet en god miks av drevtilting og trimflaps.

Så konklusjonen er mye last = mye motor, og bensin er bedre en diesel.

Etter en grei tur hjemover ankret La Barca opp i Vindfangerbukta kl. 15.15, og mannskapet mønstret av ca. kl. 15.30 - mens kapteinen ryddet skuta for neste tur.

 

 

 

 

For styret i Gastrocnemius spadserclubb

 

 

Bjørn

 

Ship ohoi