Referat fra sommerturen 1995

Under mottoet "BEDRE SENT EN ALDRI" sender jeg nå ut referat fra sommerturen 95.

Som alle vet skyldes det et lite handikap, som styrets representant pådro seg i sommer, samt en etterlengtet ferie med familien under de varmere himmelstrøk.

Sommerturen ble avviklet iht.programmet og var en kanotur i Femundsmarka. Turen gikk av stabelen fra fredag 9.6.95 til søndag 11.6.95.

Jon Arne stilte med bil og plukket opp Terje H.og Bjørn i hjemlige omgivelser på Greverud. Trond stilte også med bil og hadde med en gjest, Harald Nilsen som skulle vise seg i være en habil vedsanker. Disse to skulle møte Bernt i Oslo, og deretter reise rett til møteplassen ved Gløtberget i sydenden av Isteren. Terje S.var påmeldt til turen, men siden noen av hans kollegær ikke er fornøyd med en 1/2 million i lønn, ble han sittende i Nederland og rakk desverre ikke sommerturen 95.

Etter i ha kryssbyttet dekk på Elverum samt et meget viktig innkjøp på en av Norges monopolbedrifter, la team Jon Arne avgårde godt etter tidsplanen. Vel fremme ved FCC (Femunden Canoe Camp) ble det vekslet noen ord med utleier, før det bar avgårde til Gløtberget. Der ventet allerede de 3 andre og alt var klart for sjøsetting. Våre to representanter for etaten fikk selvfølgelig den største og tyngste kanoen, en tre manns kano som etterhvert gikk under tilnavnet Blücher. I strålende solskinn men ganske forsinket la vi i vei fra Gløtberget. Vi fant fort ut at terrenget ikke stemte med kartet pågrunn av flommen. Det forekom også enkelte spydige bemerkninger om valg av kart(1 til 100000). Enkelte toppgutter mente av vi like gjerne kunne padle etter ett Norges atlas. Styrets representant tok dette til etterretning. Etter ca. 1 times padling ble det enighet om at vi ikke kunne holde en litt for optimistisk turplan. Vi fant da en glimrende "base camp" på østsiden av Isteren omtrent halveis på fastsatt rute. Solen var nå på vei ned og teltene ble satt opp og balet ble tent. Resten av kvelden ble det fortært mye mat og drikke, samt mange gode historier.

Lørdag morgen våknet vi tit fortsatt godt vær. Mens enkelte klarte seg med litt ansiktsvask i det kalde vannet, gikk Terje H.like godt ut med hele kroppen. Ingen andre lot seg friste.Videre ble frokosten fortært i ro å mak, for vi klargjorde for lørdagens tur. Vi padlet videre som plantagt langs østsiden av Isteren med en liten bære-etappe på 10 min. Vel framme ved nordenden av Isteren tok vi en liten matpause for det bar avgårde mot toppen av Bjørneberga. Dette var en fin tur hvor enkelte fikk provd seg på litt fjellklatring på vei til toppen (955 m.o.h.). Her var det bare og nyte utsikten over hele Femundsmarka. Nå begynte været å bli litt mere usikkert, men fortsatt så vi litt til solen.Vel nede igien begynte padlingen tilbake.Her fikk vi merke hva det vil si å ha motvind når man padler kano. Dette gikk verst utover gastene i Blüher. Etter å ha passert bære-etappen fikk vi merke hvor lumsk vinden kan være i Femunden. Fra å ha god motvind, så snudde vinden å gav oss en medvind så det føltes som vi hadde påhengsmotor. Vi skjønte nå hvorfor vi ble advart mot i padle tvers over Femunden. Vel tilbake til "base camp" så begynte det å regne, men det var så lite at dette skapte ingen problemer. Styret startet med sin tilberedning av kveldens middag, mens team Blüher tente sankthans bil. Middagen ble fortært med øl, og avsluttet med at vi drakk opp resten av whiskyen. Vi fikk også prøvd fiskelykken for vi slukket bålet og krøp inn i posene.

Søndag våknet vi til regn. Snøen lå hvit på toppene rundt oss. Siden været var så dårlig bestemte vi oss for i pakke og padle tilbake til Gløtberget. Vel framme ble kanoene vasket og penger fordelt. Vi reiste så hjemover kun avbrutt av en liten matbit på en veikro ved Elverum.