Referat fra Gastrocnemius’ sommertur 2008,

22 – 24. august

Så kom dagen hvor årets sommertur skulle gjennomføres, og som er den turen hvor flest medlemmer vil på tur. Denne gangen var intet unntak, og årets tur gikk til Leirvassbu hvor vi skulle nå alle 5 toppene på Tverrbottind og forhåpentligvis Kyrkja.

Vi var 5 påmeldte, og alle klarte å melde seg på innen tidsfristen. Bra!!

Været var i begynnelsen av uke ”meldt” til å bli ”så der”, men heldigvis ble været endret til bedre og enda bedre jo nærmere vi kom helgen :-D … Og været skulle bli helt topp!!

Fredag 22.8.08

Kjell Ø. og Bjørn reiste fra Oslo kl. 12.30, og det var smart i forhold til køen som skulle bli svært lang over Mjøsbrua i løpet av ettermiddagen. Lykkelig uvitende passerte vi greit ved 2-tiden.

Etter litt ”shopping” og kaffe fra Statoil ble vi ringt opp av en litt stresset Kjell S. Hvor var Bernt og hvorfor? Etter litt kommunikasjonssvikt fra partene i bil 2, kom de seg vel av gårde. De valgte alternativ rute, noe som var naturlig når Tarjei skulle plukkes opp i Hønefoss. Litt forsinket kom de seg av gårde fra Hønefoss, men slapp da køen ved Mjøsbrua.

Forskjellen ved å starte i god tid fra Oslo, kontra å haste av gårde midt i fredagstrafikken,

er en rolig avslappet tur, en bedre middag i Lom, vel fremme på Leirvassbu mens solen skinte, og muligheten til å kunne booke om til dobbeltrom, som var litt bedre enn hva vi hadde forventet.

Usikre på når vi kunne vente våre turkamerater, lot vi hele det andre rommet(4 senger) være booket, slik at våre 3 turkamerater ikke skulle forstyrre den enslige som eventuelt skulle ligge der. At dette kostet noen kroner ekstra, fikk så være…

Kl. 23.00, etter at Kjell Ø. og Bjørn hadde sjekket alle kriker og kroker på Leirvassbu, samt inntatt litt alkoholisert drikke, møtte vi 3 blide ansikter som var klar til å slå lag med oss i peisestua. Etter en kort hyggelig prat, litt mimring fra gamle turer, slo vi oss til ro for natten.

Lørdag 23.8.08

Lørdag morgen møttes vi til felles frokost og matpakkesmøring. Lange køer og mye folk, men god mat. Natten hadde vært grei for de fleste bortsett fra litt snorking fra begge rom(noe vi fint kan leve med). I løpet av frokosten finspisset vi planene for dagen, og etter pakking av lett sekk og klargjøring av kroppen, kom vi oss av gårde kl. 09.30.

Været var lettskyet og temperaturen meget bra. Dvs lite klær på kroppen og litt varmt i sekken. Vi hadde besluttet å følge ruteforslaget som er gjengitt i boken ”Norges fjelltopper over 2000 meter” (se kart), som Tarjei hadde tatt med seg. Litt kjedlig start med 1 km nedover fjellveien, før det bar oppover i terrenget igjen. Etter noen litt tvilsomme valg av løype på glatt og vanskelig underlag, kom vi inn på riktig spor. Vel oppe på ryggen, gikk turen mot Vestre Tverrbottind V1 og V2.

V2 (2110 moh) ble en grei tur, mens V1 (2113) var litt mer luftig. Men ikke verre enn at dette gikk greit, kun med litt kiling i maven. Løypa er markert med gul trekant i boka, og det betyr litt luftigere enn vanlig, men dog kun klyving. Etter litt fotografering gikk turen nedover, før det gikk oppover til hovedtoppen, Store Tverrbottind (2161 moh). Her var det kun å jobbe oppover mot toppen, samt å nyte utsikten fra en tilnærmet lik skyfri himmel. Vel opp, møtte vi 2 andre fjellvandrere som delte av sin erfaring og informasjon om mange av de flotte 2000 meterne som kunne sees rundt i Nord, Øst, Sør og Vest. Vi så fort at vi var midt i smørøyet

J

Etter å ha inntatt en bedre lunsj, gikk turen videre til de 2 toppene på Midtre Tverrbottind, N. (2151 moh) og S. (2106) som ikke ga den store utfordringen, men som vi brukte litt tid på. Utsikten her vår like flott som på de foregående toppen og vi bestemte oss for å ta en god pause ved rett vest for siste topp. Denne er merket på kartet (2048 moh), men er ikke registrert som en selvstendig topp (primærfaktor<30). Etter en litt for behagelig pause i 0,1sm vind og strålende sol, hadde vi litt kort tid igjen hvis vi skulle nå Tverrbytthornet sine 2 topper. Vi ruslet ned slik at Kjell x 2 kunne gå ned mot Leirvassbu, mens Bernt, Tarjei og Bjørn gikk litt videre. Fortsatt hadde vi ok tid igjen til middag på Leirvassbu. Vi passerte de 2 siste toppene av Tverrbottinden som er under 2000 moh (1946 og 1971), og gikk ned juvet mot Tverrbytthornet. Her var det merket med en gul trekant i boken, men det var litt feil iflg vår erfaring. Nå var klokken så mye at Bernt og Bjørn valgte å bryte ned mot Leirvannet og tilbake til Leirvassbu. Vi ville jo gjerne rekke middagen, og målet for turen var allerede nådd for alle medlemmene. Tarje (nå kjent som Geita i turfølge) ville gjerne prøve seg på Tverrbytthornet og startet turen oppover mot første topp.

Vel ned på Leirvassbu, møtte vi Kjell x 2 som satt og lesket seg med kjølig drikke. Dette så fristende ut og det ble prioritert av de 2 nyankommende før dusj.

Middagen ble servert kl.20.30 og Tarjei rakk denne så vidt etter å ha nådd den første av toppene på Tverrbytthornet. Bra Tarjei!, selv om vi ikke liker at noen går alene.

Middagen (3 retters) med vin falt i smak og vi gikk gode og mette ned i peisestua for kaffe avec og en hyggelig prat. Rundt midnatt var alle klar for bingen.

Søndag 24.8.08

Natten ble forstyrret av litt støy for Kjell og Bjørn (kl. 04.00), noe som medførte litt lite søvn, men dette ordnet de hyggelige vertene på Leirvassbu opp for. Dette skjer nok ikke igjen!

Etter en grei frokost med tilhørende matpakkelaging, var planene for dagen klare. 4 av 5 var i form til å nå toppen på Kyrkja (2032 moh). Vi møttes vi på syd enden av Leirvassbu, og de 4 som ville til toppen, fikk også følge av Kjell S. som tok en litt roligere dag på tur rundt Leirvassbu.

Turen til Kyrkja regnet vi med var grei (omtrent som Besseggen), men der tok vi litt feil. Det skulle være litt brattere og en del luftigere enn vi hadde trodd. I etterkant så vi også en gul trekant i boken. Uansett så var det gøy å klatre oppover spiret, og vi møtte mange hyggelige mennesker på vår vei opp og ned. På toppen var det et lite og hyggelig platå hvor vi ble foreviget av vårt turfølge. Vel nede igjen møtte vi Kjell som var klar for avreise. Vi sa pent takk for nå og satt oss i hver vår bil, klare for 40 mil hjem. Hvilken vei som var raskest vites ikke, men Kjell S. kjørte over Valdresflya – Hønefoss - Oslo, og Bjørn kjørte mot Lillehammer – Gjøvik - Oslo. Uansett så kom alle vel hjem.

Tilbakemeldinger fra alle 5 var i hvert fall at dette hadde vært en svært vellykket sommertur, og mulighetene for at Leirvassbu blir basecamp neste år er absolutt tilstede!