REFERAT

SOMMERTUREN 2002

Fredag 16 august dro vi på årets sommertur.  Vi vart fem mann, fordelt på bilene til Kjell S og Bjørn.  Kjell S, Bernt og Trond reiste fra Oslo S, Mens Kjell Ø og Bjørn kom fra mer østlige deler av byen.  Dette medførte litt forskjell i reistidspunkter, men vi hadde øyekontakt ved middagstider.  Det medførte igjen at bilen til Kjell kom til Spranget ( parkeringsplassen) lenge før de andre.  Her ventet det oss en times gåtur inn til Rondvassbu, hvor teltet skulle stå.

Teltet var oppe i god tid før mørket kom, og Bjørn og Kjell rakk også frem før det ble helt mørkt.  Første etappe på sommerturen ble avsluttet med et par øl som tørste sjeler hadde båret med seg, før soveposene krevde sitt.

Lørdag var det frokost og avmarsj i retning Veslesmeden.  Turen dit var i store trekk to timer med motbakker. Været var upåklagelig, men da vi nærmet oss toppen, kom vi opp i skyene, og det gode sommerværet i dalen minnet litt mer om sommer i høyfjellet.  Etter en kort pust på toppen satte vi så kursen mot Storsmeden.

Turen mellom Veslesmeden og Storsmeden går i bratt terreng, og enkelte var litt skeptiske til turen.  Etter litt overtalelse, lokking og trusler ble det til at alle skulle være med så langt de ville, og så kunne de heller snu hvis det ble for ille.  Halvveis over til Storsmeden ble det konstatert at det var verre å snu enn å fortsette, så etter en fin tur med klyving i ulendt terreng, var alle samlet på toppen av Storsmeden.  Enkelte hadde brutt noen barrierer, og alle var fornøyd med prestasjonen.

Var turen opp på Veslesmeden en lang motbakke, så var turen ned fra Storsmeden det samme, bare brattere og mer steinete.  Sagtinden var satt som en mulighet for de som vill gå ekstra langt, men det var ikke stemning for det hos noen i følget, så vi satte kursen tilbake til Rondvassbu og teltet.  Her ventet det dusj og etter hvert middag, med påfølgende sosialt samvær med andre likesinnede.

Søndag morgen sto vi opp som seg hør og bør på en søndagsmorgen.  Frokosten ble fortært og teltet revet.  Vi satte fra oss sekkene inne på Rondvassbu, og satte kursen mot Vinjronden og Rondeslottet.  Bernt hadde kvelden i forveien fabulert om en topp nord-øst for Rondvassbu (Svartnut) som det kunne være mulig å gå opp på, for så å følgen en rygg til Vinjronden.  Etter en halv times gange hadde han ennå ikke glemt dette, og det ble til at Bernt og Trond valgte en alternativ, og lite brukt rute til Vinjronden.  Ruten besto av lang bratt motbakke og mye stein, for øvrig samme karakteristikk som resten av Rondane.  Troppene ble atter samlet på toppen av Vinjronden, hvor matpakker ble fortært og resten av dagen planlagt.

Resultatet av planleggingen førte til at Bjørn og Kjell Ø fortsatt turen til Rondeslottet, mens Bernt, Kjell S og Trond snudde og gikk tilbake til Rondvassbu.  Her plukket vi opp sekkene og gikk tilbake til bilen.  Vel borte fra de høye topper ble vi atter møtt av sommeren, og klimaanlegget i bilen til Kjell fikk den hederlige omtalen det fortjente.  Vi var hjemme sent på kvelden, men ikke senere enn at det ble godtatt.

Kjell Ø og Bjørn’s tur til Rondeslottet var en fin opplevelse med bra utsikt i en kraftig vind. Vi traff de likesinnede fra kvelden i forveien på nytt, og vi hadde en 20 min. pause sammen. Så satte Kjell og Bjørn turen nedover og skjønte fort at vi ikke ville ta igjen de andre selv med Bernt’s vonde kne. Vel nede på Rondvassbu plukket vi opp sekkene og tok strake veien tilbake til bilen. Litt mat ble det også tid til på hjemveien, og om de andre var hjemme sent, så var vi enda senere hjemme. Om det ble godtatt sier historien ingen ting om!!