Resyme fra høstturen - 2012

Dagen ersøndag 14. Oktober og årets høsttur skaleffektueres.  Egentlig skulle turen vært gjennomført solskinnsdagen 7. oktober, men etter ønske fra Bjørn ble den altså utsatt til den 14… og imponerende nok traff vi dermed på årets første snødag.

Mandatet for turen var “Dagstur i Nord eller Østmarka” så målet for dagen var det høyeste punkt i Oslo fylke ”Kjerkeberget”i Nordmarka.  Og for å få en liten rundtur via Revehammeren på tilbakeveien.  Det var 5 som på forhånd hadde vist interesse for turen.Bjørn, Terje, Kjell Ø, Kjell S og Bernt.Presis klokken 10:00 var det derfor samling hjemme hos Bernt.

Litt forsinket grunnet et improvisert plenumsmøte startet første transportetappen mot Stryken med bil. Kjell S var dagens sjåfør og til tross for en omvei via Hellerud sletta var vi framme etter en time.  På Stryken var det svært folksomt der en kar fra DNT kom bort til oss og lurte på om vi var påmeldt en felles barnetur som skulle starte fra Stryken klokken 11:00. Vi holder oss godt..

Litt over 11 (fortsatt 5 minutter etter plan) startet så den 13 km lange ferden på skogsvei mot Sannungen gård.  Til tross for mye oppoverbakker kunne BjørnsRunkeepermelde om en snitt fart på 6 km timen, og var bra for i det vi passerte Nordre djupdalstjern (478 moh) kom snøværet.  Etter ca 8 km gange var en pause på sin plass så vi fant oss derfor ett velegnet veikryss for å ta en etterlengtet rast. Pause ble dog en svært kaldt fornøyelsetross for varm drikke og en forespørsel fra klubben om å få sitte bakpå hos noen forbipasserende syklister ble blankt avslått.  Etter pause ble de siste 5 kilometer med skogsvei til Sannungen gård tilbakelagt før vi fortsatte på en sjarmerende skiltet blåmerket sti de siste 2 km mot toppen.

Klokken14:15 (15 minutter etter plan) stod vi på toppen av Kjerkeberget (629 m.o.h)..Her lå det en rød og hvit brannvakthytte som skulle ha vært synlig på langt hold.  Dette er sikkert en hyggelig topp med en fantastisk utsikt, men vinden ulte, og den fantastiske utsikten var kun en grå tåkevegg i snødrevet. Planen ble endret til ådroppe Revehammeren og alternativt gå samme “trygge” vei tilbake, men en liten feilnavigering gjorde likevel at Revehammeren var ”ment to be”. En fuktig stående buffet ble inntatt i myrområde Nordvest for Kjerkeberget(der Milorgs første flyslipp ble gjennomførtunder krigen i følge ett skilt i myra) før vi støtet rett opp mot neste topp Revehammeren . Det er vel svært usikkert om vi i det hele tatt var på toppen, men vi rundet en “topp”i tåka før vi raskt dreide nordøstovertilbake mot nordenden av Sannungen. Dette område kan vi godt kalleet ulendt urskogsområde og forsiktige ytringer fra enkelte av deltagerne om hvorfor vi heller ikke gikk på en sti ble effektivt overhørt av turansvarlig. Vi nådde dog til slutt veien ved Sannungen og satte direkte i gang freden tilbake mot Stryken.

Nedturen ble etter hvert en fuktig opplevelse. Snøværet gikk over til regn og ett forslag om å ta en“snarevei” til Stryken (2 km fra stasjonen) ble derfor håpefullt etterfulgt….  Snareveien” viste seg å være rødmerket løype og en hver ambisjon som å komme seg tørrskodd ned til bilen druknet i våtmarksområdene. Klokken 17:13 (tretten bak planen) stod vi igjen nede ved bilen ved Stryken stasjon.

Våte, slitene og blide.

Igjen kan vi konstatere at når klubben er på tur beveger vi oss i snitt 5 km timen … inkl pauser

Hjemturen gikk via Sinsenkrysset, noe som viste seg å være ett scoop til tross for veiombygging og kø… så litt over klokken 18 var vi hjemme igjen på Kolbotn..

Og alle var ening om at det hadde vært en fin tur J