Gastrocnemius Sommerturen 2014

Leirvassbu 21-aug. – 24 aug

Forslag til tur Dag 1  (Det som er markert med bold er Hyperkoblinger til Peakbook som viser bilder og turbeskrivelser)

Fra Leirvassbu via Kyrkjeoksle til Langvasshøe (2030moh)   (Vanskelighetsgrad 2.5). Deretter støter vi opp på dagens hovedmål Visbreatinden (2234moh) (Vanskelighetsgrad 3)

Valg:  Retur samme vei eller rundtur via Visbretinden N1  og N2 d.v.s følge eggen til venstre for breen nordover ned til Kyrkjeglupen. I så fall blir det 2 nye 2000m topper..

Visbreatinden N1 (2050moh) Vanskelighetsgrad 3.5

Visbreatinden N2 (2020moh)  Vanskelighetsgrad 2.5

Turen tar 6-8 timer

Forslag til tur dag Dag2   Stetinden 2020 moh

Slik står turen beskrevet i Peakbook…

Stetinden i Jotunheimen er langt mindre kjent enn sin navnebror i Nordland, som for noen år siden ble kåret til Norges nasjonalfjell. Selv om toppen ikke helt kan måle seg med den nordnorske versjonen, er den fortsatt både vakker og tiltrekkende. Sammen med bl.a. Kyrkja er den en av de virkelige godbitene over 2000 meter, som man kan nå fraLeirvassbu med relativt moderat fysisk innsats.

Fra Leirvassbu følges anleggsveien mot Gravdalen snaut 3 km, før man tar inn på stien til Sandelvbrean. Det varer ikke lenge, før stiens retning samsvarer dårlig med en bestigning av Stetinden og man derfor tar avskjed med denne og sikter seg inn mot bandet mellom Stetinden og Stehøe. Herfra fortsetter man vestover til sørtoppen og videre nord­over langs ryggen.
På venstre hånd stuper den loddrette vestveggen flere hundre meter ned. Heldigvis er det ikke like bratt på den høyre siden. Når man betrakter toppen på avstand, virker den siste biten opp temmelig bratt, men det løser seg greit opp når man kommer nærmere innpå. Litt klyving må til, men det er ikke så luftig eller utsatt som man kan få inntrykk av.
Returen greit å legge samme vei.
4–5 timer gangtid er normalt å bruke på denne turen fra Leirvassbu.